Jdi na obsah Jdi na menu
 


Jak se učit gramatická pravidla

14. 11. 2016

Gramatika bývá nejméně oblíbenou částí jakéhokoli jazyka, přitom je hodně důležitá, protože kdybychom se ji vůbec neučili, měli bychom problém vyjádřit své názory a myšlenky a ostatní by nevěděli, co vlastně chceme říct.

Gramatická pravidla je nutné se učit postupně, jednotlivé fáze nelze přeskakovat.

Každému vyhovuje jiný způsob učení, ale zde jsou osvědčené tipy:

- Nejprve se s novým pravidlem seznámíme. Je dobré si nové gramatické pravidlo pořádně prohlédnout, tj. prohlédnout si věty, ve kterých dané pravidlo je. (např. pro přítomný prostý čas: I play basketball every day. She sings a lot. My brother reads books. We eat pizza. Our parents drink coffee.) V této fázi si můžete podtrhat všechna slovesa například vlnovkou a podměty rovnou čárou, pokud používáte průhlednou folii a tužku, a nebo barevně, pokud máte vytištěný papír s textem.

- Pak se podíváme na pravidlo a nastává důležitá fáze - POCHOPIT, jak se tvoří ---> opět použiji přítomný prostý čas: pravidlo říká, že ve 3.os.j.č. přidávám ke slovesu koncovku -s; musím si být tedy jistá, že 3.os.j.č. poznám! Pokud ne, začnu nejprve s procvičením 3. osoby jednotného čísla. Protože vím, že ve 3.os.j.č. se přidává ke slovesu koncovka -s, snadno najdu ve větách v učebnici nebo pracovním sešitě věty s -s a jejich podměty, které jsou ve 3.os.j.č. a vypíšu si je.

- Další fází je PROCVIČOVÁNÍ. Metod, kterými lze procvičit gramatická pravidla, je spousta. V dnešní době máme daleko víc možností, než bylo dřív (CD, internetová cvičení). Každopádně je důležité procvičit si pravidlo nejen doplňováním nebo pouhým klikáním na správné odpovědi, ale také ústně a písemně!  Jedině tak si můžeme být jistí, že dané pravidlo opravdu chápeme a umíme použít.

- Poslední fází je OPAKOVÁNÍ. Protože při výuce jazyka postupujeme od nejjednodušších pravidel ke složitějším a všechna pravidla daný jazyk používá, nemůžeme si dovolit jakékoli (zvláště ne základní pravidlo) jen tak zapomenout. Pravidelně si tedy již naučená pravidla procvičujeme, nejlépe čtením různých textů, poslechem (pohádek, příběhů, písniček) a také psaním a hlavně MLUVENÍM.